dinsdag 29 januari 2013

Stage op de basisschool De Schakel in Apeldoorn,1e jaar stage

Competenties à
Met welke (leer)activiteiten (leerwerktaken) wil ik mijn doelen bereiken?

Ik zou graag zonder zenuwen voor de klas willen staan. Ook al zijn het kinderen en zien zij niet dat je fout in gaat, of dat je zenuwachtig bent.
Het is belangrijk dat kinderen zich op hun gemak voelen op school. Daarom is het als leraar van belang dat je niet laat merken hoe je je voelt. Als kinderen zich op hun gemak voelen bij een juf of meester, zullen ze naar je toe komen en je dingen vertellen uit zichzelf. Misschien zullen ze ook wel grapjes uithalen, dit wil dus zeggen dat ze je vertrouwen. En dat je niet boos zal worden als ze een grapje maken.

Is het mij gelukt zonder zenuwen voor de klas te kunnen staan. Ook al zijn het kinderen en zien zij niet dat je fout in gaat, of dat je zenuwachtig bent.
De eerste keer dat we op stage waren op de basisschool was ik wel zenuwachtig. Dat kwam omdat ik niet goed wist wat me te wachten stond. Toen we bezig waren met de les ontspande ik wel. De kinderen waren heel open en wilde alles van je weten. Dat stelde me op mijn gemak.

 
Hoe krijg ik de leerlingen zover dat ze alleen naar mij luisteren en niet op andere dingen gefocust zijn.
Ik denk dat je bij jonge kinderen vooral je enthousiasme moet laten zien. Als jij het zelf heel leuk brengt zullen de kinderen je volgen. Ze zullen denken: ‘als juf het leuk vind, dan zal het wel leuk zijn’.
Ook denk ik dat afwisseling belangrijk is. Dus tussendoor even een praatje maken over een heel ander onderwerp dan waar ze mee bezig zijn, is wel even goed. Ik denk dat ze ook af en toe een frisse neus moeten halen, dus als ze even naar buiten kunnen zou dat ook fijn zijn voor de concentratie. Daar kunnen ze zich helemaal uitleven. En dan hoeven ze dat niet in de les te doen.
 
Is het me gelukt om de leerlingen zover te krijgen dat ze alleen naar mij luisteren en niet op andere dingen gefocust zijn.
Ik vond dat de kinderen elke les goed mee deden. Je merkte op een gegeven moment wel dat het af was. En dat er niet veel mee van gemaakt kon worden. de concentratie was dan op. Dan gingen ze even naar buiten of gingen ze luisteren naar een verhaaltje wat de juf voorlas. Daarna konden ze weer aan het werk. Ik merkte dat kinderen niet te lang aan één dingen kunnen zitten en dus afwisseling nodig hebben in hun werk. We hebben daarna ook tussen door een andere opdracht gegeven. Dat werkte wel goed. Ze bleven rustig en hadden niet de noodzaak om naar buiten te gaan.
 

Hoe kan ik het makkelijkst het programma dat ik met de kinderen wil uitvoeren vertellen.
Ik vind het belangrijk om makkelijke woorden te gebruiken en korte zinnen. Als je lange en moeilijke zinnen maakt zullen ze er niets van snappen. Ook denk ik dat het handig is om in stukjes uit te leggen. Dan is de concentratie niet zo snel verloren. Als je iets gedaan wil hebben dat de hele klas moet doen, kan je het beste het samen doen met de kinderen. Ze zullen dan minder snel de fout ingaan, want ze hebben jou als voorbeeld.

Is het me gelukt om het programma makkelijke te houden dat ik met de kinderen wil uitvoeren?
Aan het begin van deze stage viel het me zwaar om alles zo simpel mogelijk te houden. Toen de weken vorderde werd het makkelijker om voor de klas een gemakkelijk verhaal te houden. Ik merkte ook dat het verschil in de klas ook best wel groot was. Er waren kinderen die de ‘normale’ taal van mij wel goed konden begrijpen en anderen begrepen dat helemaal niet. Dus je moet wel uit kijken wat je zegt ik denk dat het beter is om het simpel te houden dat iedereen het begrijpt.

 
Wanneer merk je dat het niet goed gaat met een leerling.
Door veel contact te hebben met de leerlingen denk ik dat je snel door hebt dat het niet goed gaat met een leerling.
Als deze vaak afwezig is, zullen er wel twijfels komen waarom deze persoon niet zo vaak op school is.
Dan zou een docent met zijn of haar mentor kunnen gaan praten en met collega’s er over hebben of hun iets is opgevallen.
Als dat het geval is, zou de docent contact op kunnen nemen met zijn of haar ouders en/of de vertrouwenspersoon van de school.

Is het me opgevallen dat het niet goed gaat met een leerling.
Er waren elke keer wel een keer in een les een kind dat niet lekker in zijn of haar vel zat. Jolein had in haar klas een jongentje dat de hele les moest huilen. De tweede keer was er een jongentje dat vond van zichzelf dat hij niets kon. We hebben hem daarna aangemoedigd dat hij het wel goed kon. Daarna kwam hij wel vaak om bevestiging vragen of hij het wel goed deed. Maar het werkte wel.
Soms hebben kinderen apart een beetje extra aandacht nodig. Dat geeft ze extra kracht om verder te werken als ze weten dat de juf er ook achter staat wat ze aan het doen zijn.
 

Hoe kun je elke keer met hetzelfde enthousiasme dat de kinderen hebben ook houden.
Ik denk dat je veel contact moet hebben met de klas en dat je vanzelf mee wordt genomen in de flow die de klas heeft. Afwisseling van lessen en opdrachten werkt ook om het leuk en anders te houden.

Is het gelukt om elke keer met hetzelfde enthousiasme dat de kinderen hebben ook houden?
Ik vond het wel moeilijk om enthousiast te blijven maar in de les kom je vanzelf in de flow van de kinderen. Dat was wel fijn. Zij kunnen gewoon zo hyper blijven dat je zelf ook mee wordt genomen in hun gedrag en energie. Als ik thuis was voelde ik pas hoe moe ik was, door alle adrenaline voelde je niet dat je moe was. Die klap kwam pas later.


Foto's leerlingen werk

























Beoordeling:
De evaluatie van onze begeleiders van de basisschool De Schakel
Het onderwerp sprak de kinderen aan. Ik had persoonlijk het idee dat het misschien wat voor de hand lag om met papier-maché en ballonnen een luchtballon te maken, maar voor de kinderen is het natuurlijk wel weer nieuw.
Leuk dat er een filmpje bij kon komen.
Een aandachtspuntje (is ook al benoemd) is dat jullie aan uitloopactiviteiten moeten denken. Het is altijd lastig een tijdsplanning te maken. Vooral bij een onbekende groep. Dus altijd iets achter de hand houden. Gelukkig waren wij nu met z’n tweeën, zodat er iemand mee naar buiten kon. Maar dat is normaal niet het geval. Er moet altijd een leerkracht bij de groep zijn i.v.m. de verantwoordelijkheid. De vogels/wolken/ vliegtuigen waren een goede activiteit met genoeg uitloopmogelijkheid.
Goed idee om de foto’s van de kinderen er bij te doen.
Jullie hadden goed aan de materialen gedacht en ons op tijd geïnformeerd.
Soms leek het wat rommelig, maar de kinderen waren allemaal enthousiast bezig en het resultaat was erg leuk.
De laatste les verliep wat hectisch i.v.m. het bevestigen van de ballonnen Denk ook eens na over alternatieven. De draadjes hadden ook met nietjes vastgemaakt kunnen worden.
De opkomst van ouders was groot en daar hoorden we ook leuke reacties van.
We hopen dat jullie er ook van genoten en geleerd hebben.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten