dinsdag 29 januari 2013

Stage op de middelbare school Het Rhedens Rozendaal,1e jaar stage

Competenties à
Met welke (leer)activiteiten (leerwerktaken) wil ik mijn doelen bereiken?

Ik zou graag zonder zenuwen voor de klas willen staan.
Dit zou worden verholpen door ervaring. Ik denk dat als je vaak genoeg voor de klas staat, je op een bepaald punt kunt komen dat de zenuwen verleden tijd zijn.
Wat ik ook denk dat helpt is als je de leerlingen leert kennen. Dan ben jij als docent meer op je gemak en de leerlingen ook. Omdat er een band ontstaat, is het contact makkelijker en dus niet iets om zenuwachtig over te zijn. Ik durf mijzelf er van te verzekeren dat ik daar toe in staat ben.

Is het gelukt om zonder zenuwen voor de klas te staan?
Ik denk dat het beter is gegaan dan verwacht. Ik was minder zenuwachtig dan ik dacht. Ik denk dat dat te maken had met de vertrouwde omgeving van de school. Omdat ik hier als leerling ook heb rondgelopen. Om voor de klas te staan ging ook goed. Van verschillende klassen kende ik nog wel een aantal leerlingen. Dit komt mede doordat Het Rhedens een relatief kleine school is.
Het was gemakkelijk om ons tussen de leerlingen te mengen en een band met ze op te bouwen.

 
Hoe krijg ik de leerlingen zover dat ze alleen naar mij luisteren en niet op andere dingen gefocust zijn.
Ik denk dat dat erg te maken heeft met creativiteit. Hoe vertel je een verhaal. Hoe breng je het huiswerk. Als je dat gewoon zegt, zullen de leerlingen minder moeite ervoor doen. Ik denk dat je met leuke en grappige voorbeelden zult komen de leerlingen veel meer moeite zullen stoppen in hun huiswerk.
Dus het enthousiast brengen van teksten, opdrachten en huiswerk is denk ik ook belangrijk.

Is het mij gelukt de leerlingen zover te krijgen dat ze alleen naar mij luisteren en niet op andere dingen gefocust zijn?
Daar kan ik niet zo heel goed over oordelen. We hebben niet echt heel erg veel les gegeven. We hebben wel een aantal lesjes overgenomen en bedacht voor de VWO 5 klas. Dat ging heel goed. Ik denk dat dat ook komt omdat de kinderen goed met elkaar om konden gaan en dus geen probleem hadden dat wij hun les gaven. We hebben de laatste les in HAVO4 CKV een lesje gegeven, dat ging boven alle verwachtingen goed. Dat kwam, denk ik, door dat de leerlingen bezig waren met handvaardigheid en het af moest in dezelfde les.
 

Hoe pas ik mijn programma aan op verschillende leerniveaus, denk hierbij aan VMBO, HAVO, VWO.
Ik zou graag willen weten op welke niveaus je les moet geven. Ik kan begrijpen dat een VMBO-leerling niet hetzelfde zal kunnen als een VWO-leerling. Ik zou daarom klein beginnen en het niveau op alle gebieden opvoeren. Zodat je op het hoogst haalbare niveau kan komen wat in de leerlingen zit. Ik denk dat als je de leerlingen laat zien wat ze kunnen, ze versteld zullen staan. Ik ben er van overtuigd dat een VMBO-leerling zichzelf kan overstijgen in bijvoorbeeld tekenen. Als dat zou gebeuren zullen leerling meer zin krijgen in het vak: tekenen. Ze willen van zichzelf zien hoever ze kunnen gaan.

Is het gelukt om mijn programma aan te passen op verschillende leerniveaus, denk hierbij aan VMBO, HAVO, VWO?
We hebben helaas alleen maar HAVO en VWO gehad. En klassen van de bovenbouw. Dat vind ik jammer. Op deze manier hebben we niet echt een goede ontwikkeling kunnen zien tussen de verschillende leerjaren.
We hadden wel een HAVO 4 en 5 groep. Omdat ze met andere opdrachten bezig waren, was het wel moeilijk om een verschillend niveau te ontdekken. We hebben ook VWO klassen gehad. Op deze school heb ik niet echt een verschil gemerkt op het niveau dat de leerlingen hadden. Wel heb ik gemerkt dat de leerlingen anders met elkaar omgaan. VWO waren de leerlingen zelfstandiger en meer één geheel. Dat heb ik wel gemist in de HAVO klassen daar waren meer groepjes vorming. Dat is jammer want ik denk dat door groepjes vorming het niveau blijft steken. Als iedereen kan zien wat een ander maakt, is dat motiverend, want dan zouden de anderen dat ook willen doen of maken.
 

Wanneer merk je dat het niet goed gaat met een leerling.
Door veel contact te hebben met de leerlingen denk ik dat je snel door hebt dat het niet goed gaat met een leerling. Als deze vaak afwezig is, zullen er wel twijfels komen waarom deze persoon niet zo vaak op school is.
Dan zou een docent met zijn of haar mentor kunnen gaan praten en met collega’s er over hebben of hun iets is opgevallen. Als dat het geval is, zou de docent contact op kunnen nemen met zijn of haar ouders en/of de vertrouwenspersoon van de school.

Wanneer merk je dat het niet goed gaat met een leerling.
Gelukkig is er bij ons in de klas niet iemand geweest waarvan wij wisten dat het niet goed ging.
Wel hebben we een verhaal gehoord over een meisje die 3 jaar geleden haar moeder heeft verloren aan kanker. Toen wij net op stage gingen haar vader ook is verloren aan kanker. Ze had, daarbij komend ook nog een gehandicapt zusje, waar voor zij de zorg op zich wilde nemen maar dat mocht niet.
Er gingen wel veel leerlingen naar de begrafenis van haar vader om steun te getuigen. Zo merk je wel dat de school leeft en iedereen wel goed met dit soort dingen om kan gaan.
 

Hoe blijf je als docent van deze tijd.
Als docent moet je up-to-date zijn. Dat zou ik doen door middel van veel musea bezoeken af te leggen. Tv programma’s volgens over kunst en in het algemeen. Zodat je weet wat er in de realiteit speelt en dat in de lessen kunt verwerken. Het volgen van kranten en tijdschriften zijn ook niet onbelangrijk.
Ik ben bezig om nu al een ‘archief’ aan te leggen van kunsttijdschriften en supplementen uit kranten.
Hiermee haal je inspiratie voor de lessen.

Hoe blijf je als docent van deze tijd.
Wij hebben een aantal lesjes gegeven met verschillende middelen. In de HAVO 4 CKV les hebben we liedjes gecombineerd met tekenen. Ze moesten liedjes met krabbeltjes (wat hun gevoel was bij een bepaald liedje) weergeven. In de VWO 5 klas hebben we een opdracht gegeven met gedichten van nu, waarbij ze een tekening moesten maken die het verhaal uitdrukte. Ik denk dat je inderdaad verschillende aspecten uit de kunst moet combineren. En met name de media, want dat spreekt de leerlingen van een middelbare school meer aan.

Foto's leerlingen werk













































Beoordeling Het Rhedens Rozendaal,1e jaar stage






 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten